Familiebedrijven in de bouwbranche.

Steeds met nieuwe energie en een eigen visie, maar altijd vanuit dezelfde basishouding: no nonsense, open en gericht op samenwerken.

Familiebedrijven zijn over het algemeen regionaal geworteld, richten zich op hun continuïteit op de lange termijn, hebben oog voor medewerkers, letten op hun omgeving en zijn doorgaans degelijk gefinancierd. Zij zijn vaak de stabiele motor achter de samenwerking met het (beroeps-)onderwijs, kennisinstellingen en gemeenten. We beschouwen deze bedrijven dan ook als natuurlijke bondgenoten in ons streven naar een sterke, duurzame en inclusieve regionale economie.

 
7 tips voor een vitaal familiebedrijf.
  • Zoek elkaar op, blijf in contact met andere (oude) familiebedrijven.
  • Focus op groei, dat maakt het gemakkelijker om leden van de volgende generatie bij de onderneming te betrekken.
  • Investeer in innovatie, de huidige tijd staat bol van disruptie zoals digitalisering en robotisering 
  • Optimaliseer uw bedrijfsmodel, borg de stevige basis en ga op zoek naar nieuwe groeikansen.
  • Creëer succes in de bestuurskamer, middels een CEO van buitenaf maar mét familie in het bestuur.
  • Koester uw merkwaarde, de familienaam, de oude merknaam; oude familiebedrijven hebben meer dan wie ook een authentiek verhaal te vertellen. 
  • Voorkom een generatiekloof, leid bestuurlijk talent uit de jonge generatie goed op, zorg ervoor dat ze alle ins en outs van de onderneming kennen – en geef hen daarna het vertrouwen. 

Bronnen:

https://www.bdo.nl/nl-nl/perspectieven/onderzoek-naar-de-vitaliteit-van-oudere-familiebedrijven-fb-vi-fbo-20

https://www.bouwendnederland.nl/actueel/nieuws/10461/column-bouw-in-de-regio-aan-sterke-familiebedrijven

 

Aan de nieuwe cao is groot onderhoud gepleegd.

Scroll naar top

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring te verbeteren.